Geschiedenis HAVE Verwarming


De petroleumventer uit Rhenen

 

Het was 1883. De tijd dat auto’s, telefoons en foto’s nog zeldzaam waren. Vier, vijf generaties terug. De veertiger Hermen van Veldhuizen uit Rhenen besluit voor zichzelf te beginnen. Hij trekt als petroleumventer langs de boeren in de omgeving, gewapend met een hondenkar en een voorraad petroleum. De omzet stijgt, zo laten de Kohieren der directe belastingen zien. Betaalt Hermen in 1902 34 cent belasting, een jaar later is dat ‘al’ 99 cent.

Zoontje Geurt is nog maar twee jaar oud als hij de boer op gaat, maar hij blijkt later een waardige opvolger te zijn. In 1913 verhuist deze junior petroleumventer op 32-jarige leeftijd naar de Hulweg in Lunteren, waar hij de zaak van zijn vader voortzet. Geurt Peterolie, zoals boeren, burgers en buitenlui hem noemen, gaat elke dag met paard en wagen op pad. Klanten hebben nog keuze ook bij hem: een kant en klaar busje met vier liter brandstof óf petroleum op maat.

 

Het huwelijk van Geurt Peterolie had een opvolger opgeleverd: Harmen. Harmen was een echte ondernemer die de zaak voortvarend aanpakte. In 1932 kwam de zaak in zijn handen. Hij liet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel als zijnde de voortzetting van het bedrijf. De omschrijving van zijn bedrijf laat zien dat hij ruim dacht: ‘groothandel in olie- en olieproducten, Esso gas, verwarming en kookapparaten, teerproducten en bindtouw plus persdraad voor loonwerkers’. Door de dienstdoende ambtenaar in krullerige letters opgetekend op inmiddels vergeeld papier.

 

 

 


Naar de Klomperweg

 

De Duitsers vallen in 1940 ons land binnen en Harmen moet in dienst. In de Grebbelinie maakt hij angstige dagen door, maar hij mag weer veilig thuiskomen. Oorlog of niet, de zaken gaan door. Zij het dan met een handkar in plaats van een paard: dat hebben de Duitsers gevorderd. Gelukkig komen aan deze oorlogsjaren een eind. En net voor de kerst van 1945 treedt Harmen in het huwelijk met Gerretje Beukhof. Het kersverse echtpaar neemt zijn intrek in een woning aan de Hulweg in Lunteren. Daar wordt al snel, na ruim zestig jaar venten, de eerste vaste olieopslag gerealiseerd. Deze ligt precies zó hoog dat de olie gemakkelijk getapt kan worden. Harmen investeert in een dumpauto, waarvoor hij overigens wel een vergunning nodig heeft. De bevoorrading vindt plaats over het spoor. Op het NS-station zijn ondergrondse opslagtanks aangebracht met een capaciteit van 30.000 liter olie. Het brandbare goedje loopt zo uit de wagons de tanks in; Harmen pompt het er handmatig weer uit. Het succes blijft niet uit. De ruimte aan de Hulweg wordt te klein en Harmen koopt in 1947 een stuk grond aan de nabijgelegen Klomperweg. Hij levert nu ook gasolie en tractorpetroleum aan talrijke boeren in de buurt.

  

 

 

De kuikenkachel van Hamp Peterolie

 

De innovatieve Harmen vraagt zich af hoe hij de olieafzet kan bevorderen. Als eerste gaat hij olieverlichting verkopen. Later ontwikkelt hij een oliekachel voor de pluimveehouders. Het is een revolutionaire kachel die zijn zuurstof via een pijp uit de buitenlucht haalt. In feite is het een voorloper van het gesloten systeem voor gaskachels. De productie van de kachel besteedt Harmen uit. Alleen de assemblage vindt in Lunteren plaats. De kachels worden in de wijde omgeving van Barneveld – inmiddels bekend als het ‘kippendorp’ – geplaatst. De firma Van Veldhuizen houdt vervolgens de olievoorraad van de boeren op peil. Op donderdagmorgen is Harmen steevast te vinden in café Versseveld. Daar ontmoet hij de boeren die naar de markt in Barneveld komen. Een goed moment om onder het genot van een borreltje de olierekening te betalen en bestellingen te plaatsen. Hamp Peterolie, zoals Harmen in de volksmond heette, noteert de orders op de achterkant van zijn sigarendoos.

 

Het blijft niet bij kachels voor kuikens. Hamp Peterolie gaat ook oliekachels voor woningen en kolenkachels verkopen. Vooral ’s winters loopt de verkoop goed. In de zomer is het geregeld erg rustig. Geen nood. Harmen heeft een moestuin en die moet regelmatig gewied worden… Behalve een moestuin heeft de petroleumboer ook fazanten, pauwen, postduiven én een hertenkamp. De huidige Hertenlaan en Reeënlaan in Lunteren hebben hun naam nog te danken aan deze hobby.

 

 


Groeiende zaken


In 1960 neemt de firma Van Veldhuizen de eerste tankauto met een elektrische pomp in gebruik. Het is een Ford Thames-Trader met een tank waarin, dankzij de vakverdeling, drie verschillende producten vervoerd kunnen worden. De vrachtwagen kan in totaal 6000 liter vervoeren. Een hele luxe, vergeleken bij de oude transportmethode: twee losse tanks op een laadbak (die handmatig volgepompt moesten worden). Rond 1965 krijgt de Ford versterking van een DAF tankauto. De vraag naar huisbrandolie voor centrale verwarming stijgt namelijk fors. Met deze DAF wordt de olie aan petroleumdealers geleverd, die de brandstof op hun beurt uitventen. Ook voor smeerolie kunnen klanten terecht in Lunteren. De auto wordt steeds meer gemeengoed en de smeerolie blijkt goede handel te zijn. Drums met een inhoud van 200 liter worden bij Esso in Pernis opgehaald. De vaten worden opgeslagen op een verhoging, zodat kleinere vaten en bussen eenvoudig gevuld kunnen worden.

 

Op 8 april 1968 richt Harmen de naamloze vennootschap H. van Veldhuizen N.V. op. Harmen zelf is algemeen directeur, terwijl boekhouder Henk van Veldhuizen (geen familie overigens) financieel directeur wordt. Assistent-boekhouder Wim Verhoef werkt op dat moment al vijf jaar bij het bedrijf. Ruim 31 jaar later zal hij collega Henk opvolgen als financieel directeur. Henk neemt de nodige taken over van Harmen en zet regelmatig zijn handtekening onder officiële stukken. Deze assistentie komt de ondernemer goed van pas. Harmen heeft namelijk veel last van zijn rug. Er staat zelfs een bank op zijn kantoor waarop hij gaat liggen als zijn rug te pijnlijk wordt.

 

 

 

  

Geurt aan het roer

 

Inmiddels is de vierde generatie Van Veldhuizen actief binnen het bedrijf. Zoon Geurt begint bij het begin en verricht hand- en spandiensten. Hij leert het bedrijf in al zijn facetten kennen. Als chauffeur van de tankauto, als medewerker in het magazijn en als verkoper in de showroom. Totdat Geurt in dienst moet. Dat komt slecht uit: vader Van Veldhuizen is ernstig ziek en Geurt kan niet gemist worden. Na een jaar uitstel moet hij toch onder de wapens. Op dringend verzoek van zijn vader wordt hij gelegerd in Arnhem, in de Sakse Weymar kazerne. Zo kan hij ’s avonds naar huis om in de showroom te helpen. Veel woningen worden aangesloten op het gasnet en dat is te merken in Lunteren. De zaken gaan goed en de hulp van soldaat Geurt is meer dan welkom. Op 23 september 1973 overlijdt Harmen van Veldhuizen. Geurt is dan inmiddels een jaar mededirecteur.

 

Een van de eerste wapenfeit van directeur Geurt is het vergroten van de opslagcapaciteit. Hij laat drie grote tanks van elk 100.000 liter in de grond plaatsen. Daarmee beschikt het bedrijf over een opslag van in totaal 600.000 liter. De splinternieuwe tanks zijn maar net gevuld, of de oliecrisis breekt uit. Het wordt voor oliehandelaren moeilijk om aan olie te komen. Dankzij de royale voorraad doorstaat de firma Van Veldhuizen de crisis. In deze schaarse tijden stijgen de olieprijzen vanzelfsprekend explosief en de houtkachels gaan als warme broodjes over toonbank. 


In 1981 wordt het aan de Klomperweg tijd voor nieuwbouw. Het kantoor, de opslag en de werkplaats worden rigoureus gesloopt en er komt een groot gebouw voor in de plaats. De groei is er echter nog niet uit in de jaren die volgen. Daarom gaat Geurt op zoek naar een perceel waar hij een nieuw pand kan bouwen. In 1994 zet hij zijn handtekening onder het koopcontract. Het bouwperceel is gelegen op Industrieterrein De Stroet in Lunteren. Op de gevel van het pand dat hier verrijst, prijkt de nieuwe naam: HAVE Verwarming B.V. Op hetzelfde terrein wordt een tankstation van HAVE Brandstoffen B.V. gerealiseerd. 

 

 

 

 

Hofleverancier

 

In 2008 wordt het 125 jarig jubileum gevierd. Ter gelegenheid van het jubileum heeft Hare Majesteit de Koningin besloten het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ aan HAVE Verwarming B.V. en HAVE Brandstoffen B.V. te verlenen.  Een waardevolle, exclusieve onderscheiding. Het predicaat ‘Hofleverancier’ staat onder meer voor bewezen kwaliteit, soliditeit en continuïteit van de onderneming. Het symboliseert als het ware het respect, de waardering en het vertrouwen van de vorstin. De koningin kan het predicaat toekennen aan kleine en middelgrote ondernemingen die een zeer belangrijke plaats innemen in hun regio. De bedrijven moeten daarnaast minimaal honderd jaar bestaan en van onberispelijk gedrag zijn. De onderscheiding vormt dan ook een hoogtepunt in de geschiedenis van het bedrijf. Dit hoogtepunt én het jubileum worden samen met medewerkers, klanten en leveranciers gevierd.

 

 

 

Op weg naar de toekomst

 

De vijfde generatie Van Veldhuizen is nu aan zet. Harm-Jan van Veldhuizen heeft in 2010 als ondernemer de plaats van vader Geurt ingenomen. Ook broer Mark werkt bij het bedrijf. Ruim 50 medewerkers staan bij HAVE Verwarming en HAVE Brandstoffen op de loonlijst. Begin 2012 werd een derde benzinestation in Lunteren geacquireerd en in 2014 werd HAVE Brandstoffen actief als 'Branded Wholesaler'. Sindsdien belevert HAVE Brandstoffen als strategische partner van Esso andere tankstations. Zo groeide het bedrijf van petroleumventer Hermen uit tot een hofleverancier. Op weg naar de toekomst. Kom eens langs en ontmoet HAVE Verwarming in onze grote showroom.

 

Bezoek onze showroom

Bezoek de grootste showroom

met de meeste kachels en haarden brandend opgesteld